خواص و مضرات عدس سبز، قرمز و سیاه در بارداری، بدنسازی و لاغری – فوج نیوز

صبا 1 468

فواید و خواص عدس

فوج : عدس (به انگلیسی lentils)به رنگ های عدس سیاه، سبز و نارنجی یا دال عدس یافت می شود و یکی از مواد غذایی خوشمزه و کم کالری می باشد.

عدس سیاه : عدس سیاه (به انگلیسی Black lentil)یکی از انواع عدس است که ریز بوده و مقادیر بالایی آنتی اکسیدان آنتوسیانین دارد.

عدس سبز : عدس سبز (به انگلیسی Green lentil)دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان و مواد معدنی به خصوص آهن و منیزیم می باشد.

عدس نارنجی یا دال عدس : عدس نارنجی یا قرمز (به انگلیسی Red lentil)که در ایران دال عدس نامیده می شود یکی از انواع عدس بوده که پروتئین زیادی دارد و شامل اسید آمینه هاس ایزولوسین و لیزین، ایضا فولات، ویتامین B1، مواد معدنی و فیبر رژیمی می باشد.

مقاله مرتبط : طرز تهیه سوپ دال عدس

فواید و خواص عدس
فواید و خواص عدس

طبع عدس سرد و خشک است. عدس از خانواده ی حبوبات بوده و یک منبع غنی از فیبر، ویتامین B و پروتئین است و به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

عدس یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مردم در هند، سریلانکا، پاکستان، بنگلادش و نپال می باشد، بیشتر عدس های دنیا در کانادا، هند و استرالیا تاماد می شوند.

انواع عدس سرشار از پروتئین می باشند بنابراین می توان گفت عدس جایگزین گوشت برای افراد گیاهخوار محسوب می شود.

فواید و خواص عدس برای پوست صورت

شادابی پوست صورت

عدس برای شادابی و رفع خستگی پوست صورت مفید می باشد.

۲ قاشق عدس خیس خورده را له کنید و با عسل و آب لیموترش تازه ترکیب کنید، بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید تا خشک شود سپس بشویید.

آکنه و جوش صورت

عدس می تواند به درمان آکنه و جوش صورت و ایضا جای جوش کمک کند.

عدس را پودر کرده و با آب ترکیب کنید تا خمیری ایجاد شود، همیر را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

مقاله مرتبط : خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو

فواید و خواص عدس برای موی سر

عدس موهای نازک را ضخیم تر و درخشان تر می کند، مقدار بالای آهن موجود در عدس اکسیژن را به فاماکول های مو انتقال داده و باعث افزایش رشد مو می شود.

فواید و خواص عدس برای ناخن

عدس می تواند برای داشتن ناخن های سالم و قوی مفید باشد.

دو روش مختلف استفاده از عدس برای ناخن؛ عدس را طبخ کرده و مصرف کنید و یا عدس خیس شده را له کرده و بر روی ناخن بمالید، اجازه بدهید خشک شود و سپس آن را بشویید.

فواید و خواص دارویی درمانی عدس سیاه ، سبز و نارنجی

فواید و خواص عدس برای لاغری و کاهش وزن

عدس شامل تمام مواد مغذی مفید مانند فیبر، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد، کالری کمی دارد و تقریبا چربی ندارد و یک فنجان عدس پخته به خوبی شما را سیر نگه می دارد.

فواید و خواص عدس برای دیابت و قند خون دیابتی ها

عدی به تنظیم سطح قند خون افراد دیابتی کمک می کند، این می تواند به ویژه برای کسانی که مبتلا به دیابت، مقاومت به انسامان یا هیپوگلیسمی هستند مفید باشد.

فواید و خواص عدس در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین

زنان باردار برای تامین پروتئین مورد نیازشان می توانند عدس استفاده کنند، عدس دارای فیبر بالا بوده که از یبوست پیشگیری می کند و علاوه بر این عدس نیاز روزانه فولات زن باردار و جنین در دوران بارداری را تامین می کند.

مقاله مرتبط : خواص انجیر در دوران بارداری

فواید و خواص عدس برای کودکان و نوزادان

عدس یکی از منابع غنی پروتئین و فیبر می باشد که برای کودکان و نوزادان در حال رشد زیاد مفید است. عدس یک غذای کم چرب بوده و دارای مواد معدنی مانند آهن، فسفر، فولات و پتاسیم است.

عدس به پیشگیری از یبوست در کودکان و نوزادان کمک می کند، عدس یک منبع عالی از ویتامین B و غنی از آهن است و سوخت و ساز و انرژی بدن کودک و نوزاد را بهبود می بخشد.

فواید و خواص عدس برای یبوست و اسهال

فیبر موجود در عدس به جلوگیری از یبوست و سایر اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز کمک می کند.

ایضا عدس برای درمان اسهال مفید می باشد.

فواید و خواص عدس برای قلب و بیماران قلبی

مطالعات متعدد نشان داده که خوردن عدس باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود. عدس ها منبع عالی از فولات و منیزیم هستند، منیزیم جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را در سراسر بدن بهبود می بخشد و به سلامت قلب کمک می کند.

عدس غنی از فیبر است که به فرایند پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند، عدس می تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.

فواید و خواص عدس برای کم خونی و آنمی

عدس دارای مقادیر بالای آهن بوده که می تواند به درمان کم خونی و آنمی کمک کند.

فواید و خواص عدس در بدنسازی برای بدنسازان و ورزشکاران

عدس ها حاوی فیبر، پروتئین بالا و کربوهیدرات کم هستند و به عنوان یک وعده غذایی پر انرژی برای بدنسازان و ورزشکاران محسوب می شوند.

انواع عدس سیاه، سبر و نارنجی برای عضله سازی سریع و آسان در بدنسازی مفید هستند. ایضا عدس به علت وجود فیبر و کربوهیدرات های پیچیده به عنوان یک منبع انرژی عالی در بدنسازی محسوب می شوند. عدس ایضا منبع خوبی از آهن است که اکسیژن را در تمام بدن حمل کرده و برای تاماد انرژی و سوخت و ساز بدن مهم است.

مقاله مرتبط : خواص کره بادام زمینی در بدنسازی

فواید و خواص عدس برای چشم

عدس برای درمان خارش و سوزش چشم مفید می باشد.

عدس و کلسترول خون

عدس به کاهش کلسترول و چربی خون کمک می کند، زیرا حاوی مقادیر بالای فیبر محلول می باشد. کاهش میزان کلسترول خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

عدس و افسردگی

خوردن عدس باعث فکر و خیال، افسردگی و وسواس فکری می شود، پس زیاده روی در مصرف عدس برای افسردگی مضر می باشد.

عدس و غلظت خون

مصرف زیاد عدس در طب سنتی موجب افزایش سودا در بدن و در نتیجه غلظت خون می شود.

عدس و زخم معده

مصرف زیاد عدس باعث ایجاد نفخ شده و برای زخم معده مضر می باشد.

تاثیر عدس بر فشار خون بالا

عدس پتاسیم زیادی دارد و تحقیقات نشان داده که مصرف آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

تاثیر خوردن عدس دردوران قاعدگی

مقدار کم عدس در دوران قاعدگی برای درمان اختلالات قاعدگی و درد پریود مفید می باشد.

فواید و خواص خوردن جوانه عدس

جوانه حبوبات از جمله جوانه عدس حاوی مواد معدنی و ویتامین C و ویتامین های B، تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین زیاد می باشد. ویتامین C موجود در جوانه عدس به کاهش علائم پیری و پیشگیری از سرطان های خاص کمک می کند و ایضا برای نگهداری از دندان ها و استخوان ها لازم است.

جوانه ها سریع تر هضم می شوند، بدن را قلیایی می کنند و غنی از پروتئین هستند.

عوارض و مضرات خوردن عدس سیاه، سبز و دال عدس

– مصرف زیاد عدس می تواند باعث گرفتگی شکم و اسهال شود.

عدس برای کلیه ضرر دارد؟

– مصرف بیش از حد عدس ممکن است خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد.

خواص درمانی عدس تلخ یا عدس المک چیست؟

عدس تلخ نوعی گیاه دارویی است که با نام عدس الملک شناخته می شود و برای درمان دیابت و کاهش کلسترول خون مفید می باشد.

ارزش غذایی عدس

کالری : ۱۱۶

فیبر : ۸ گرم

چربی : ۰٫۴ گرم

کربوهیدرات : ۲۰ گرم

پروتئین : ۹ گرم

تلگرام

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

تلگرام