nisantasi escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort

افزایش ترشح هورمون رشد

جمع بندی پیشنهاد‌های افزایش دهنده طبیعی ترشح هورمون رشد و نمو به شرح ذیل است:

* تغذیه سالم در ۱۰۰۰ روز اول زندگی

بیشترین رهنمودها به نقش غیر قابل شک یک طرح تغذیه متناسب و متعادل و مختلف است که دربردارنده تمامی درشت و ریزمغذی‌های مورد نیاز در هزار روز اول زندگی (۲۷۰ روز دوران حاملگی و سال‌های اول در ایام رویانی و جنینی و نوزادی و کودکی) باشد. در حقیقت در هزار روز اول، برای تمام عمر طرح‌ریزی بنیادی صورت می‌پذیرد.
مسلما بهره‌مندی از یک سبک زندگی مناسب و تغذیه متعادل اضافه بر این دوران در نوجوانی و جوانی و تمامی دوران زندگی جهت رشد و نمو و بالندگی و جان و توان مخالفت با تقابلات محیطی و افزایش انتظار و امید به زندگی طولانی در تمامی برهه‌های زندگی لازم می‌باشد زیرا که کلیه سنگ بنای ساختاری – هدایتی و تأمین انرژی را برای فعالیت‌های ارگان‌های زندگی قسمت غیرارادی و ارادی و رشد و نمو و ترمیم را در قالب تأمین پروتئین و انواع اسیدآمینه‌های ضروری و غیرضروری، ویتامین‌های محلول در آب و چربی- مواد معدنی ساختاری و حمایتی و کربوهیدرات‌ها (تک، دو و چندقندی) و اسیدهای چرب (دارای یک و چند باند دو برابر اشباع نشده را در حد متعادل در هر برهه‌ای از سنین گوناگون را تأمین می‌نماید.
مسلما مایعات و آب سالم و گوارا، بین وعده‌های بین روز و عصرانه و قبل از خواب و گنجانیدن چهار گروه اصلی در جیره روزانه (نان و غلات و سبزیجات و میوه‌های گوناگون در هر فصلی از سال و شیر و لبنیات و گوشت‌های قرمز و سفید (ماکیان و آبزیان) و یا جایگزین نمودن آن‌ها از راه و روش تلفیق حبوبات و غلات و تخم مرغ و انواع دانه‌ها و مغزهای روغنی در حد نیاز در هر برهه‌ای از روند زندگی از اهم واجبات می‌باشد.

* نقش خواب به‌موقع، راحت و عمیق

یکی از عاملان جدی تأثیرگذار، ترشح کافی هورمون رشد و نمو است که چند ساعتی بعد از خواب عمیق روی می‌دهد.
کودکان و نوجوانان و جوانان هرچند میانسالان و سالمندانی که طالب رشد و نمو و بالندگی و ترمیم و بازسازی و سم زدایی و پویایی جسم و فکر و فکر خود می‌باشند باید از شب بیداری و روز خوابی‌ها اجتناب نمایند.
هیچ عاملی جایگزین یک خواب راحت و عمیق زودهنگام بعد از غروب آفتاب نمی‌گردد.

* تنفس عمیق و صحیح و تأمین اکسیژن کافی بدون آلودگی

از جمله جدی‌ترین فاکتورهای زندگی و ادامه زندگی با نشاط و سالم، تنفس عمیق و صحیح و تأمین اکسیژن کافی بدون آلودگی می‌باشد. باید سعی شود که در هر دم و بازدم (در هوای آزاد که عاری از ریزگردها و گازهای سمی بوده) اضافه بر استفاده از ظرفیت کامل ریه‌ها با تنفس عمیق، تنفس شکمی را هم با کشیدن دیافراگم به داخل شکم و افزایش حجم هواگیری ریه‌ها، اکسیژن کافی را به تک تک سلول‌ها هدایت و گاز کربنیک آن‌ها را گرفته با بازدم کامل به بیرون از بدن هدایت نمود.

کودکان و نوجوانان و جوانان هرچند میانسالان و سالمندانی که طالب رشد و نمو و بالندگی و ترمیم و بازسازی و سم زدایی و پویایی جسم و فکر و فکر خود می‌باشند باید از شب بیداری و روز خوابی‌ها اجتناب نمایند

* ورزش‌های کششی

گرچه هر مدل فعالیت و ورزش‌های گوناگون برای توانمند ساختن عضلات و ارگان‌ها زیاد مفید و تأثیرگذار می‌باشد، اکثر پژوهشگران زمینه سلامتی به ورزش‌های کششی بهای بیشتری می‌دهند.
به‌کارگیری ورزش‌های کششی و پرشی سبک بدنی در دوران رشد و نمو تأثیر زیادی در افزایش قد دارند و موجبات افزایش طولی ستون مهره‌ها و استخوان‌های بلند را فراهم و به افزایش ترشح هورمون رشد و نمو هم کمک می‌نمایند.

* شنا

شنا یکی از ورزش‌های تأثیرگذار بر شتاب بخشیدن به روند افزایش رشد و نمو قدی تعبیر می‌شود مسلما اگر به مدت معین و به‌دفعات در طول هفته از سال‌های کودکی آغاز و ادامه داده شود.
فرم‌های گوناگون شنا بهترین وسیله به‌کارگیری تمامی عضلات بدن و تقویت آن‌ها می‌باشد و فعالیت‌های ورزشی خارج از آب بر استحکام و تراکم استخوان‌های تشکیل دهنده اسکلت می‌انجامد.

* تقویت اعتمادبه‌نفس

پرورش و تقویت اعتماد به نفس یکی از جدی‌ترین فاکتورهای مؤثر در هر زمینه‌ای می‌باشد.
افرادی که _همه چیز دارند ولی بدون اعتمادبه‌نفس و خودباوری هستند در زمینه زندگی هرچند در دستیابی کامل به زمینه‌های ژنتیکی و موروثی خود از آغاز زندگی پیروز نخواهند شد. از این رو در پرورش خودباوری و تقویت اعتماد به نفس غنچه‌های زندگی‌مان سعی کافی و کوشش وافی باید به عمل آوریم.

* سبک زندگی و منش غذا خوردن

از آغاز تغذیه تکمیلی و تمام دوران کودکی و نوجوانی سبک زندگی و منش غذا خوردن را به کودکان آموزش باید داد.
عدم تعجیل در غذا خوردن، جویدن کامل غذاها و عادت به قبول و میل کردن سبزیجات خام و پخته و میوه‌های رنگارنگ و مختلف و اجتناب از استفاده هله‌هوله و نوشابه‌های رنگارنگ در دستیابی به ظرفیت‌های کامل به ارث رسیده تأثیرگذار خواهد بود.

* عادت دادن کودکان به نوشیدن آب

یکی از وظایف آب، افزایش میزان سوخت و ساز یا متابولیسم بدن می‌باشد. نوشیدن آب به‌موقع و بجا در طول شبانه روز امکان هضم و جذب بدن را افزایش می‌دهد.
مواد مغذی محلول در آب، میلیاردها سلول‌های تشکیل دهنده و سازنده بافت‌های تخصصی و ارگان‌های بنا و ساخته شده از بافت‌ها را حمل و تحویل می‌دهد و مواد غیرضروری و سموم جابجایی داده شده در ظرف فرایند شکستن مولکول‌های دریافتی را جمع آوری و از راه و روش مجاری دفعی به‌صورت (عرق و بخارات تنفسی و …) به بیرون می‌راند و دمای بدن را در تمام فصول سال تنظیم و ثابت نگه می‌دارد.
از این رو اضافه بر استفاده از تغذیه متناسب و متعادل، نوشیدن آب کافی چه به‌صورت خالص چه به‌صورت ترکیبات منابع غذایی مصرفی مکررا مدنظر قرار داده بشود.

* فعالیت بدنی

انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با سن و سال و حالت فیزیولوژیکی و رابطه وزن و قد به‌طور مرتب و با نظم که منتهی به خستگی و بی‌حوصلگی و گرسنگی نگردد، نه تنها موجبات نشاط و سرزندگی را فراهم می‌سازند چه بسا به تولید و ترشح هورمون رشد و نمو هم منتهی می‌گردد.
مخصوصاً به کودکان و نوجوانان و جوانان در هر سن و جنس باید عادت داد از انواع ورزش‌های کششی و پرشی همانند بدمینتون – پینگ پونگ – بسکتبال – والیبال – شنا – پیاده‌روی و دوچرخه سواری چه به‌صورت کشش‌های روزانه و چه به‌صورت عادت، متمرکز شده و از مزایای آن بهره مند شوند.


منبع: زندگی آنلاین – پزشک سید ضیاءالدین مظهری؛ کاردان تغذیه و رژیم درمانی

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

متاسفیم. نظرات بسته است.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: