غسلهای بانوان
س 127
- در صورتی که استحاضه کثیره است و شخص از نظر جسمی توانایی سه مرتبه غسل در شبانه روز را ندارد (مبتلا به کمردرد و پادرد میباشد) آیا میتواند برای نماز بجای غسل استحاضه، تیمم بدل از غسل کند؟ و همچنین برای روزه میتواند تیمم کند؟ و آیا قضای روزههای این چند روز را باید بگیرد؟
- اگر توانائی هیچ یک از سه غسل را ندارد برای نماز و روزه بجای هر غسل تیمم بدل از غسل نماید و در این صورت اگر با تیمم بدل از غسل نماز و روزه را انجام داده روزه و نماز او قضا ندارد.
س 128
- در رابطه با استحاضه قلیله اگر شخصی بعد از نماز صبح پاک شد آیا برای نماز ظهر باید یک وضو و برای نماز عصر هم یک وضوی دیگر بگیرد و همچنین برای نماز مغرب و عشا؟
- پس از پاک شدن یک وضو برای نماز ظهر و عصر او کافی است.
س 129
- زنی ادعا دارد که هر ماه فقط یک روز یا کمتر و یا کمی بیشتر (کمتر از سه روز) خون میبیند و همیشه اینطور بوده است آیا باز استحاضه است یا حکم دیگری دارد.
- استحاضه است.
س 130
- رحم زنی را طی یک عمل برداشتند خونی که بعدها میبیند محکوم به چیست؟
- در فرض سؤال چنانچه خون مذکور اوصاف خون حیض را داشته باشد و در سائر شرائط هم مانند حیض باشد مثلا از سه روز کمتر نباشد شرعاً حکم حیض را دارد.
س 131
- زنی است که 50 سال او تمام شده است ولی هنوز در هر ماه هفت الی ده روز خونی از او خارج میشود که از نظر ظاهر تفاوتی با خون حیض او ندارد آیا این خون را باید حیض حساب کرد یا استحاضه؟
- در فرض سؤال اگر زن سیده نباشد باید با آن خون معامله استحاضه بنماید
جامع الاحکام، ج1، ص: 43
و اگر سیده است تا پایان 60 سالگی آن خون حیض و آن زن احکام حائض را دارد.
س 132
- آیا زن حائض و نفساء میتواند در حال عادت خود بیشتر از هفت آیه از قرآن مجید و یا زیارت عاشورا بخواند ولی بکلمات دست نزند.
- بلی جائز است و فقط قرائت آیات سجده چهار سوره (سوره سجده و فصلت و النجم و العلق) بر زن حائض جائز نیست بلکه احتیاط مستحب اینست که سائر آیات این چهار سوره را نیز قرائت نکند چنانکه قرائت بیش از هفت آیه از آیات دیگر قرآن کراهت دارد و در بیشتر از هفتاد آیه کراهت بیشتر است خواندن زیارت عاشورا و ادعیه مثل مواقع دیگر مستحب است.
س 133
- زن حامل در حال حمل گاهی یک لکّه خون میبیند و باز ممکن است ده روز بعد هم لکهای ببیند تکلیف آن زن چیست؟
- اگر فقط بصورت مرقوم لک میبیند و خون هم در باطن قطع میشود هر دو لک حکم استحاضه دارد.
س 134
- آیا زنی که زایمان میکند غسل 20 روزه یا 40 روزه دارد یا خیر؟ و بعد از اینکه بچه بدنیا آمد آیا باید آن را غسل دهیم یا خیر؟
- وقتی که زن زایمان کرد از همان لحظه نفاس او شروع میشود پس اگر قبل از روز دهم یا روز دهم زایمان، خون قطع شد یعنی مثلًا سه روز یا بیشتر و یا حدّ اکثر ده روز خون دید همهاش نفاس است و باید غسل نفاس کند و اگر خون ادامه داشت تا از ده روز گذشت، به تعداد روزهای عادت ماهانهاش نفاس است و زائد بر آن استحاضه مثلًا اگر عادت ماهانهاش هفت روز بوده و خون از ده روز گذشته باید بمحض گذشتن روز دهم غسل نفاس و غسل استحاضه کند و ضمناً بچه که بدنیا میآید غسل ندارد ولی شستن او در صورتی که ضرر نداشته باشد مستحب است.
س 135
- آیا زنی که قرص ضد بارداری میخورد که در ماه مبارک رمضان حائض نشود اگر دو یا سه روز خون در باطن باشد و بیرون نیاید آیا روزه بگیرد یا خیر؟
- در حکم به حیض شدن شرط است که خون از داخل بیرون بیاید هر چند کم باشد در این صورت اگر بعد از آن تا سه روز در باطن باقی باشد که اگر پنبهای مثلًا داخل کند خونی میشود حکم حیض را دارد، و در کمتر از سه روز حکم حیض
جامع الاحکام، ج1، ص: 44
نیست اما اگر خون در داخل از محلّ خود حرکت کند ولی بیرون نیاید و تا سه روز بهمین حال باقی باشد احتیاط لازم اینست که نماز و روزهاش مثل زن پاک انجام دهد و کارهائی را که بر حائض حرام است ترک نماید.
آیتالله العظمی حاج شیخ علی صافی گلپایگانی