باب هشتم در نذر و هبه و کفاره
مسأله 187-:کسی که نذر کند و چنین بگوید که نذر کردم که اگر بیمارم به شود هزار دینار به مستحقین بدهم، آیا به چنین صیغه گفتنی لازم میشود یا نه؟ بلکه باید قید مضمون للّه علی باید شود، و بر فرضی که به چنان صیغه نذر حضرت امام رضا علیه السلام بکنند باید داد؟ و اگر
جواب
به چنین صیغه گفتن لازم نمیشود، مگر آن که نام خدا را ببرد که به خدا نذر کردم یا عهد کردم لازم میشود، و باید که بدون وجهی که نذر کرده و مصرفی که تعیین کرده برساند، مثلا هر گاه نذر کند به ضریح بیندازد باید به نذر وفا کند.
مسأله 188-:اگر ملک به ولایت دیگر باشد آیا بدون رفتن موهب از برای تصرف موهب یا وکیل آن به محض مدتی که فاصله شود که توان به آن ولایت رسید کافی است یا نه؟
جواب
تا به قبض نگیرد صورت ندارد، و آن مدت فایده ندارد.
مسأله 189-:عهد هم از بابت نذر هر گاه به فارسی صیغه گفته شود و اسم خدا برده شود احتیاط باید کرد یا تفاوتی دارد؟
جواب
ظاهرا اگر اسم خدای عز و جل را مذکور سازد و به صورت نذر واقع شود لازم میشود با تحقق باقی شرائط، و اللّه یعلم.
مسأله 190-:کفاره وطی کردن زن در حیض واجب است یا سنت است؟
جواب
فعل حرام است، اما کفاره دادن ظاهر این است که سنت باشد، و احتیاط این است که ترک نشود.
مسأله 191-:اطعام شصت مسکین را اگر به تفریق ضیافت کند جائز است یا نه؟ و یک مسکین را مکرر اطعام کند در کفاره محسوب میشود یا نه؟ و قدر اطعام چه مقدار است؟
جواب
تفریق جائز است، و یک مسکین را مکرر اطعام کند و بر یک کفاره جائز نیست مگر این که مسکین یافت نشود، و چنان که اطعام کند به قدر آن که میسر شود. و اگر به ایشان دهد احتیاط آن است که دو مد که نیم من تبریز است اندک زیاده بدهد با نان خورش چنانچه وسعت داشته باشد و الا یک مد بدهد.
مسأله 192-:در اطعام کفاره به سادات میتوان داد یا نه؟
جواب
تصدقات واجبی به سادات نمیتوان داد مگر آن که صاحب کفاره سید باشد.
بیست و پنج رساله فارسی، متن